Knelpunt binnen de organisatie

Een paar weken geleden zaten we met het volgende knelpunt bij ons op de woning. Één van onze bewoners, laten we de bewoner X noemen, heeft een hersenbloeding gehad. Bewoner X woont op de  kant van de woning waar je in de ochtend alleen bent maar door de hersenbloeding werd haar verzorging zo zwaar en ging zo veel tijd kosten dat dit niet meer alleen kon.
We hadden in de ochtend de volgende diensten:
- een eerste eindverantwoordelijke dienst van 07:00 uur tot 15:00 uur
- een tweede dienst van 07:00 uur tot 10:30 uur
- een derde dienst van 07:30 uur tot 10:30 uur
Bewoner x en de rest van de bewoners verzorgen voor 10:30 uur was niet te doen. Daarnaast was X behoorlijk moe en sliep veel. Daarom hebben we in overleg met ons hoofd in de team vergadering besloten dat de diensten in de ochtend moesten veranderen.
We kregen de volgende diensten:
- een eerste eindverantwoordelijke dienst van 07:00 uur tot 15:00 uur
- een tweede dienst van 07:00 uur tot 11:00 uur
- een derde dienst van 07:30 uur tot 10:30 uur
Zo kan de tweede dienst de eerste dienst na 10:00 uur, wanneer de rest van de bewoners werken zijn helpen met de verzorging van bewoner X.
Op de dagen dat onze gastvrouw, die het ontbijt doet vrij heeft begint ook de derde dienst om 07:00 uur omdat we dan ook zelf met de bewoners moeten ontbijten.

Een nadeel aan de veranderde ochtend diensten is dat we X pas na 10:00 uur uit bed kunnen halen omdat we het voor 10:00 uur lang niet altijd redden. Zeker niet als we ook nog zelf met de bewoners moeten ontbijten. Nu het wat beter gaat met X en de verzorging ook wat minder zwaar is en het verzorgen op een paar dingen na alleen gaat is het al een stuk makkelijker om X ook voor 10:00 uur/ 10:30 uur uit bed te halen.
Ik vind het vooral vervelend wanneer X wakker is als we medicijnen komen geven tegen een uur of 08:00 en je moet haar dan alten liggen tot er iemand komt om je te helpen terwijl ze er wel graag uit wil.

In de avond liepen we ook tegen problemen aan. Bewoner X gaat ’s  middags een paar uurtjes slapen en moet ook dan met twee man personeel uit bed gehaald worden. En wanneer ze ’s avonds naar bed gaat moet ook dit weer met z’n tweeën.
Voor de hersenbloeding van bewoner X hadden we de volgende diensten:
- een eerste eindverantwoordelijke dienst van 14:45 uur tot 22:00 uur
- een tweede dienst van 15:45 uur tot 21:45 uur
- een derde dienst van 16:00 uur tot 20:00 uur
Ook ’s avonds ben je op de kant van de woning waar X woont alleen en gaat het alleen naar bed brengen niet. De tweede dienst die ’s avonds op de andere kant van de woning werk zou komen helpen met X en daarom werden ook de avond diensten verandert.
Dit werden de volgende diensten:
- een eerste eindverantwoordelijke dienst van 14:45 uur tot 22:00 uur
- een tweede dienst van 15:45 uur tot 21:45 uur
- een derde dienst van 16:30 uur tot 20:30 uur
De derde dienst begint dan met het uit bed halen van X samen met de eerste dienst en gaat daarna op de andere kant ondersteunen.
De derde dienst helpt de eerste dient ook na 20:00 uur weer met het op bed leggen van X.
Wanneer onze hostel/kok er niet is begint de derde dienst om 16:00 uur en werkt van tot 20:30 uur omdat we dan ook zelf moeten koken.

Aan het veranderen van de avond dienst tijden zit helaas ook een nadeel. De tweede en derde dienst werken samen op Zonnedauw 6 en moeten om 16:00 uur 2 bewoners ophalen vanuit het dag activiteiten centrum, een bewoner één op één begeleiden bij thuiskomst uit het dag activiteiten centrum, 2 bewoners uit bed halen, limonade met de bewoners drinken en een bewoners verschonen voor we gaan eten. Eerst begonnen beide diensten om 1600 uur en hoefde we niet naar Zonnedauw 8 om X mee te verzorgen en hadden we met z’n tweeën een uur de tijd om dit allemaal te doen. Nu ben je van 16:00 uur tot de derde dienst klaar is met het helpen verzorgen van X alleen. Dit zorgt ervoor dat er veel moet gebeuren terwijl je maar alleen bent. We redden het wel maar het zorgt er wel voor dat er de bewoners minder aandacht krijgen dan eerst omdat je maar allen bent en een hoop moet doen.

Het enige probleem wat nog niet goed opgelost is, is wanneer X ’s middags naar bed gaat rond een uur of 13:30 uur naar bed gaat. Je bent dan als eerste dienst alleen en er is dan geen andere dienst die je even kan helpen. Gelukkig hebben we wel de middelen gekregen om het op bed leggen en het eruit halen te vergemakkelijken zoals bijvoorbeeld een sta lift, maar het feit blijft dat je alleen bent.
De gastvrouw, hostel/kok of serviele dienst is er dan wel en die zou dan nog kunnen helpen als het alleen echt niet gaat.

Tijdens de volgende team vergaderingen hebben we de oplossingen voor de veranderde situatie geëvalueerd. Zo kon iedereen zijn mening uiten en konden we met z´n alle opzoek naar nog betere oplossingen.                                   

Al met al zijn de problemen aardig opgelost. Nu maar hopen dat X er snel boven op komt en dat het weer mogelijk wordt haar alleen te verzorgen.